ــــــــــــــ معلم خوانساری ـــــــــــــــ

محتوای آموزشی و ارزشیابی پایه ششم

ــــــــــــــ معلم خوانساری ـــــــــــــــ

محتوای آموزشی و ارزشیابی پایه ششم

بایگانی
آخرین نظرات

دانلود آزمون-مداد کاغذی درس دوستی(مطالعات اجتماعی و آداب زندگی)

دانلود در ادامه مطلب

  • زهرا مهدوی

نظرات  (۱۱)

باتشکر اززحماتتان 
لطفاٌ نرم افزار تبدیل Pdfرا به word در وبلاگ خودتان بگذارید تا ما هم آموزگاران پایه ششم ازاین سوالات در مدرسه مان استفاده کنیم سپاس
پاسخ:
سلام همکار گرامی.اگر مایل بودید از سوالات استفاده کنید و وجود آدرس وب معلم خوانساری در برگه ها رو به صلاح نمیدونید بعد از پرینت گرفتن میتونید روی آدرس وب غلط گیر بکشید و بعد تکثیر کنید.
برای تبدیل پی دی اف به ورد نرم افزار خاصی ندارم.ولی خود سایت آدوب کانورتوری برای این منظور طراحی کرده .البته من نتونستم ثبت نام کنم چون برای ثبت نامش که غیر رایگان بود احتیاج به حساب بانکی بین المللی بود.
  • نوشته های یک آموزگارششم
  • سلام به همکار کوشا ی من
    خدا قوت شروع بسیار عالی و نیکویی داشتید امیدوارم خداوند توانتان رابسار افزون تر نماید.
    من هم با نمونه سوال های چهارگزینه ای درس به درس درخدمتم و خوش حال می شوماز نظرات شما  دوست ارجمند  مطلع شوم.
    پاسخ:
    سلام همکار گرامی
    ممنون از ابراز لطفتون.حتما سر می زنم
    جسارت بنده را ببخشید . فقط کسب تجربه مد نظر بود. موید باشید.
    پاسخ:
    اختیار دارید
    کار شما قابل ستایشه
    موفق باشید
    معلمان آگاهند که مشاهده خطا درفعالیت های یادگیری دانش آموز، امری طبیعی است،لذا باتوجه به اهمیت بازخوردهای توصیفی، معلمان نبایددر فرایند یادگیری به دانش آموزان  نمره یا رتبه بدهند.دانش آموزان ،تنها بازخورد توصیفی ،دریافت می نمایند.
    پاسخ:
    ممنون از راهنماییتون
    سلام مجدد
    ممنون از تلاشتون . به امید خدا موفق باشید.
    ولی در روش بازخورد می شود متناسب با عملکر دانش آموز واکنش نشان داد و به جزئیات بیشتری دقت کرد.
    ولی ای کاش نمره ملاک بود تا این همه اختلاف سلیقه پیش نمی امد. اما اجرای درست روش توصیفی باعث آموزش بسیار با کیفیت تری خواهد بود.
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از نظرتون
  • جواد شاملو
  • خیلی ممنون از شما همکار عزیز و گرامی
    واقعا مطالبتون خیلی مفیده . سال گذشته هم از مطالبتون استفاده می کردم انشاالله امسال هم در این کار پر زحمت موفق و موید باشید.
    با آرزوی سلامتی و توفیق برای شما همکار گرامی.
    پاسخ:
    سلام همکار گرامی
    خوشحالم که مفید بوده
    من هم برای شما آرزوی موفقیت دارم
    خواهش می کنم نظر لطف شماست.
    ولی این سبکی که شما طراحی کردید، درسته معیار توصیفی بحساب می یاد ولی از نظر بنده باز یک معیار کمی هستش . که به چهار گروه طبقه بندی شده. و هیچ توصیفی از عملکرد دانش آموز رو بیان نمی کنه.
    تا اونجای که من می دونم ما باید شرح بدیدم پیشرفت ها و کمبود ها رو تا دانش آموز متوجه بشه اشکال کارش کجاست. و یا تشویق بشه.
    پاسخ:
    نهایتا به همون بازخورد میرسیم که میتونه کتبی باشه یا شفاهی

    در آزمون های بعدی شیوه های دیگه ای از ارزشیابی و سنجش دانش آموزان و برای دانلود قرار میدم.
    شامل مقیاس درجه بندی ، رتبه بندی، جدول اهداف و ... در آزمون های مداد کاغذی و عملکردی
    آیا ملاک های ارزش یابی نباید طبقه بندی بشه ؟
    مثلاً  مواردی رو که بعنوان ارزشیابی مستقیماً به دانش آموز داده می شه، مثله باز خورد.
    و یا معیارهای که معلم باید پیش خودش داشته باشه مثل چک لیست ها و این نوع ارزش یابی که شما تو این برگه قرار دادید.

    پاسخ:
    تا اونجایی که من میدونم ملاک های ارزشیابی چه شفاهی چه کتبی میتونه به چند صورت باشه.مقیاس درجه بندی، خوب- خیلی خوب و .... و یا اینکه در انتهای آزمون جدول انتظارات کشیده بشه و در مقابل انتظارات مقیاس درجه بندی گذاشته بشه.
    مثلا من یه سری برگه ارزشیابی دیدم که انتهای آزمون در مقابل جدول انتظارات فقط دو درجه انتخاب کرده بود.دانش آموز به این هدف رسیده و دانش آموز به این هدف نرسیده که به نظرم این دو دسته بندی کامل نیست.
    ولی من دیدم  بهتره خود دانش آموز در جریان قرار بگیره که کدوم سوال و در چه سطحی پاسخ داده به صورت جداگانه در مقابل هر سوال چهار معیارم و نوشتم.البته فکر میکنم این به سطح دانش آموزان کلاس و حتی تعداد اون ها هم برمیگرده.
    مثلا من به خاطر این که جمعیت کلاسم بالاست نمیتونم از روش بازخوردی زیاد استفاده کنم و این روش و جایگزین کردم.
    البته نباید فراموش بشه بازخورد دادن خیلی مهمه.اگر معلم(مثل من) فرصت نداره بازخورد کتبی بده به صورت شفاهی این کار و انجام بده.
    در مورد چک لیست که اوضاع کاملا متفاوته.در چک لیست تمام ملاک ها طبقه بندی شده قرار داده میشه.
    ......
    بسیار خوشحالم که با شما بحث میکنم.با توجه به این که سال اولی هست که دارم ارزشیابی توصیفی و تجربه میکنم به نظرم انقدری که مباحثه با شما داره کمکم میکنه چندتا کتاب و وب هایی که خوندم کمکم نکرد.
    سلام مجدد
    ممنون از اینکه پاسخ گو بودید.
    پاسخ بعضی از سوالات تقریباً شبیه هم است. دانش آموز برای تشخیص پاسخ دچار مشکل خواهد شد.
    در ضمن قرار دادن ارزشیابی به این سبک  از نظر شیوه نامه توصیفی درست نیست . باید با بازخورد ارزشیابی کرد . و این معیاری که قرار داده اید برای بررسی آموزگار می باشد. نکته دیگر اینکه برای طراحی سوال باید طبق چارچوب چیدمان سوال عمل کرد ، متاسفانه چارچوبی مشاهده نمی شود. 
    پاسخ:
    سلام
    ممنون از توجهتون.در مورد تشابه سوالات به هم چون ملاک نمره در کار نیست و هدف سنجش آموخته های دانش آموزان در سطوح بالاست به نظرم باید سوالات و به طرق مختلف پرسید تا مطمئن شد دانش آموز صرفا حفظ نکرده.چه بسا دانش آموز مطلبی که در کتاب اومده رو حفظ میکنه و از تشخیص مفهوم اون بازمونده.
    در مورد چیدمان سوالات هم اگر دقت کرده باشید این برگه امتحان نیست.برگه ارزشیابی هست که در اون خبری از تست و تکمیل کردنی و ... نیست.
    و اما در مورد ملاک ها.در ارزشیابی توصیفی معلم از ابزارهای مختلف استفاده میکنه تا بتونه سطح دانش آموز و بسنجه.این ابزار از انواع آزمون ها گرفته تا امتحان و چک لیست و سیاهه رفتار و مشاهده و... هست.حتی میتونه یک برگه آزمون و رتبه بندی کنه، یا مثل برگه ای که برای دانلود گذاشته شده بود ملاک بندی کنه.میتونه در انتهای برگه جدول اهداف بذاره یا میتونه هیچ کدوم از این ها رو قرار نده و فقط بازخورد بده.در مجموع ارزشیابی توصیفی خیلی وسیع تر از این حرفاست.
    البته باید بگم ارزشیابی توصیفی (اون چیزی که واقعا هست نه اون چیزی که در ایران داره اجرا میشه) قابل قالب بندی نیست.اسمش هم روش هست.توصیفی.یعنی به کار گیری انواع ابزار برای وصف وضعیت فراگیر بدون ملاک نمره.ولی خوب در کشور ما به خاطر این که یک سیستم آموزشی نو پا و البته پر اشکال هست سعی شده این ضعف و با دستورالعمل ها و قالب بندی های اختصاصی جبران کنن که خوب نتیجه هم میشه سردرگمی معلمان عزیز.
    سلام
    سطح سوالات خیلی بالا بود.
    و بیشترشون واگرا طراحی شده بود .
    لطفاً تجدید نظر بفرمایید.
    پاسخ:
    سلام
    این باعث خوشحالی من هست که کاربری سوالات و بررسی کرده.سوالات واگرا سطوح یادگیری بالاتری و میسنجن و این خیلی بهتر از اینه که فقط محفوظات دانش آموز سنجیده بشه.
    البته سوالات طراحی شده درس دوسی شامل سوالات همگرا و واگرا هست.و این به خاطر موضوع مورد آزمونه.
    میشه سوالات مقطع هفتم را هم بزارید
    پاسخ:
    سلام هستی جان.به خاطر اینکه من در این مقطع تدریس نمیکنم و هیچ تسلطی ندارم نمیتونم این کار و انجام بدم.امیدوارم باقی همکاران این کار و بکنن.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی