ــــــــــــــ معلم خوانساری ـــــــــــــــ

محتوای آموزشی و ارزشیابی پایه ششم

ــــــــــــــ معلم خوانساری ـــــــــــــــ

محتوای آموزشی و ارزشیابی پایه ششم

بایگانی
آخرین نظرات

10 روش برای خواندن درس علوم ششم دبستان

دوشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۱۶ ب.ظ

دانش آموزان خوب روش‌ها را بخوانید؛ از هر کدام از روش‌ها را که بیش‌تر خوشتان آمد و به‌نظرتان بهتر بود، برای خواندن درس علوم و پاسخ دادن به سؤال‌های چهارگزینه‌ای آزمون، استفاده کنید.لازم نیست همه روش ها را به کار ببندید.

درس علوم تجربی

1- تمام قسمت‌های درس «علوم» بخوانید؛ به تمام جمله‌ها، عکس‌ها و نمودارها توجّه کنید. تمام پاورقی‌ها را بخوانید. تمام تمرین‌ها را حل کنید. به قسمت «آزمایش»‌‌ها توجّه کنید. خلاصه یادتان باشد، تمام قسمت‌های درس علوم را با دقّت و توجّه بخوانید. گاهی سؤال‌های امتحان و آزمون، از قسمت‌هایی طرح می‌شوند که معمولاً به آن‌ قسمت‌ها توجّه نمی‌کنیم. (مثل پاورقی‌ها) 

2- درس علوم را با دقّت خوانید و تمام نکته‌هایی که به نظرتان مهم است را با ماژیک مشخّص کنید. (فقط قسمت‌های خیلی مهم را انتخاب کنید.) آن‌گاه وقتی قرار است درس را دوره کنید، به قسمت‌های ماژیکی شده، بیش‌تر توجّه کنید و آن‌ها را با دقّت، دوره و مرور کنید.

3- بعد از خواندن درس علوم، آزمایش‌های آن درس را با دقّت انجام دهید.این کار باعث می‌شود که با تمام وجود، معنی و مفهوم درس علوم را یاد بگیرید.

4- خلاصه‌درس‌های کتاب را با دقّت بخوانید؛ هم‌چنین تمرین‌ها را دوباره حل کنید؛ هر کجا هم که اشکال داشتید، یادداشت کنید و از معلّمتان بپرسید.

5- در درس علوم، «مطالعه‌ی آزاد» هم داشته باشید.یعنی کتاب‌های علمی- آموزشی یا داستانی پیدا کنید و یا مطالبی در اینترنت که با درس علوم شما مرتبط است، پیدا کنید و آن‌ها را بخوانید. مطالعه‌ی آزاد در درس علوم، در یادگیری درس، بسیار مؤثّر است.

6-از کتاب های جانبی استفاده کنید.منظور کتاب های گام به گام نیستند.کتاب هایی که شما را به فکر وادار میکند و برای سطح سنی شما و پایه ششم طراحی شده است.

7- مرور سؤال‌های آزمون‌های قبل، به شما کمک می‌کند که میزان موفقیتتان بیش‌تر شود. قبل از هر آزمون، حتماً سؤال‌های آزمون قبلی را دوباره حل کنید تا اشتباهاتتان تکرار نشوند. حتّی اگر می‌توانید، سؤال‌های علوم در آزمون‌های سال‌های گذشته، یعنی آزمون‌هایی که پارسال در آن‌ها شرکت می‌کردید را دوباره دوره و مرور ‌کنید.

8- موقع حلّ سؤال‌های چهارگزینه‌ای در خانه، حتماً زمان بگیرید. این‌طوری عادت می‌کنید که در یک وقت محدود، سؤال‌ها را جواب دهید و به‌این ترتیب، سر جلسه‌ی آزمون، وقت کم نخواهید آورد.

9- در سوالات تستی همه گزینه ها را کامل بخوانید.توجه کنید بعضی وقت ها در صورت سوال اگر یک "است" به "نیست" تغییر پیدا کند ممکن است نتیجه را تحت تاثیر قرار دهد.

10- سعی کنید درسی که خوانده اید را برای یک کلاس خیالی تدریس کنید.هیچ چیز مثل تدریس به شما کمک نمی کند در یک موضوع تسلط پیدا کنید.

برای دریافت pdf روش ها روی دانلود کلیک کنید


 

  • زهرا مهدوی

علوم تجربی

نظرات  (۱۲)

خیلی راهکار های خوبی بود. عکس اول هم قشنگ بود . دانلود کردمش. مرسی.
پاسخ:
خواهش میکنم
عالی بود من هم با اهنگ
 تمرکز میکنم وحس ارامش میکنم
پاسخ:
خیلی عالیه عزیزم
خانم مهدوی واقعا از شما ممنونم که راه حل ها رو گفتید
واقعا خیلی خوبه
من کلاس ششم هستم وخیلی دوست داشتم شما معلم من بودید
پاسخ:
سلام عزیز دلم
من مطمئنم معلم خودت بهترین معلم دنیاست.
  • زهرا امینی
  • ممنون
    پاسخ:
    خواهش میکنم
  • امیر حسین
  • سلام
    پاسخ:
    علیک سلام
    با سلام :به نظر شما این روش کار ساز هستش:اول به تعداد دلخواه چند قدم به جلو میرویم،بعد به همان تعداد به عقب برمیگردیم،سپس به همان تعداد قدم به سمت راست ودوباره به همان تعداد به طرف چپ میرویم.این کار برای تمرکز پیدا کردن است.راستی این کار را باید در جای خلوت و در سکوت کامل انجام داد.لطفا اگر کار ساز بود جواب یادتون نره.
    پاسخ:
    سلام شیرین جان
    عزیزم شوخی جالبی بود.ولی خارج از شوخی بازی هایی هم برای ایجاد تمرکز وجود دارند که یکیش شبیه همینی بود که گفتی.مثلا از یک نفر میخوایم چند قدم در جهات مختلف برداره و اون باید مسیر و حفظ کنه و برگرده سر جای اولیه خودش
    موید باشی
    خب من هیچ کدام را دوست نداشتم !

    پاسخ:
    اشکال نداره عزیزم.تو خودت میتونی هزار و یک راه مفید دیگه ایجاد کنی
    همه دانش آموزان ذهنی خلاق تر از بهترین کامپیوتر ها دارن
    با سلام
    خواهشمند است سئوالات مدارس نمون دولتی ششم استانتان در وبلاگ بگذارید درضمن لینک شدید

    پاسخ:
    سلام همکار گرامی.متاسفانه به این سوالات دسترسی ندارم.در صورتی که دسترسی پیدا کردم حتما این کارو انجام میدم.شما هم لینک شدید
    سالم خانم مهدوی سایتتان برای من خیلی مفید بود مخصوصا تیز هوشان من یگ وبلاگ دارم که درباره ی ششم است می توانید به آن سر بزنید

    پاسخ:
    سلام
    آدرس وبلاگتونو نذاشتید.
    ممنون چه مطلب مفیدی و چه طراحی زیبایی

    پاسخ:
    خواهش میکنم
  • علی اصغر کوثری
  • سلام همکار گرامی.
    مطلب خوب و ارزنده ای بود.
    سعی می کنم در کلاس مطالب آن را به زبان ساده برای دانش آموزانم بیان نمایم.

    پاسخ:
    سلام.خواهش میکنم همکار گرامی.امیدوارم مفید باشه
    سلام
    همکارتون در شاهرود هستم
    از مطالب و سوالات استفاده کردم و ازتون کمال تشکر را دارم

    پاسخ:
    سلام همکار گرامی
    خواهش میکنم.انشا الله که مفید بوده باشه.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی